Aktualizováno 04.01.2007

Vítám Vás na svých webových stránkách a přeji Vám zde příjemný pobyt.

Jan Pavlas
Marešova 634
583 01 CHOTĚBOŘ
( 736 769 190
pavlas.jan@infobar.cz

 

    Digitalizace kina mýma očima ( a ušima )

   3. ledna proběhla  předváděčka "zdigitalizovaného" kina v Chotěboři, ve kterém je umístěn nový, digitální systém promítání ( prozatím vedle stávajícího pásu 35mm ) a instalován nový systém ozvučení. Od 15 do 19 hodin se opakovaně promítala sekvence několika minutových ukázek, které můžete najít také na www.wmvhd.com , občas proložená krátkými pohádkami pro nejmenší návštěvníky. Udělal jsem si čas, abych si šel obraz prohlédnou a zvuk poslechnout, promluvil jsem si rovněž se zástupcem dodavatele celého systému a zde jsou moje dojmy a postřehy.  Začátkem musím říci, že mám sice jistý přehled ve zvukové a výpočetní technice, nikoliv však v kinotechnice.

Zvuk:   Zamířil jsem nejprve do míst, kde by měl být ideální poslech z předních reprosoustav. Tím místem je přibližně 9. řada odspoda ( rovnostranný trojúhelník Vaší hlavy a postranních reprosoustav ). Poslechl jsem si celou promítanou sekvenci a slyšel následující. Ukázky promítané ve stereu byly po zvukové stránce v pořádku, zvuk byl příjemný dostatečně hutný a teplý, s výškami cinkavými, nikoliv však ostrými ( díky tweeterům v 3pásmových kompaktech ) a domnívám se, že byl, ne-li lepší, tak rozhodně srovnatelný se starým ozvučením. To by ale chtělo bezprostřední srovnání, které se ovšem nekonalo. Ve vícekanálovém zvuku systému 5.1 by se měly uplatnit dvě čelní reprosoustavy,  umístěné po stranách pódia, centrální, umístěná uprostřed za pódiem pod plátnem a dvě zadní reprosoustavy. V okamžiku, kdy se ozval zvuk 5.1, projevily se naplno přednosti instalovaného systému. Díky dobré akustice kina, se kterou bych rozhodně nic nedělal, byl prostorový zvuk na pouštěných ukázkách velmi příjemný a  krásně čitelný. Zvuky, přecházející mezi pásmy, byly v plynulých přechodech opravdu plynulé ( letící předmět apod. ), skokové změny se do sebe zvukově neprolínaly a nadchl mě subbas, který dokázal vyvinout velký akustický tlak a uměl tak vytvořit bytelný fundament celému zvukovému spektru. Tohle by jste ze starého systému neuslyšeli.  Při opakování vysílaných sekvencí jsem se stěhoval z místa na místo, poslouchal jsem i v kritických místech, jako je spodní řada, nebo levá, či pravá strana, horní řada a tak mám pro zvukové fajnšmekry  jedno doporučení. Ideální poslech vícekanálového zvuku budete mít přibližně 3 nebo 4 řadu shora. Pochopitelně uprostřed řady. Tím se trochu mění atraktivita míst. Dříve jsme se předháněli, kdo se dostane do nejvyšší řady. V tomhle místě Vás bohužel zvuk ze zadních reprosoustav trochu "přestřelí", takže dojem z 5.1 není tak dokonalý. Ve spodní řadě je znát poněkud horší čitelnost ve výškách, počínaje zhruba 3. řadou je to myslím už v pořádku. 

Obraz:  Opět platí, že nejlepší by bylo bezprostřední srovnání s analogem. Promítané ukázky byly voleny tak, aby ukázaly kvality digitálního obrazu v problematických situacích, takže se objevily noční scény, mlha, podmořský svět, překrásné záběry z letadla a mnoho dalšího. Pokud jsem seděl uprostřed kina zdál se mi obraz velmi dobrý a ani při pomalém švengu kamerou nebyly znát nežádoucí artefakty za pohybem. Kdo z Vás si už doma vyráběl DVD, jistě ví, o čem mluvím. Tady podobné vady nehledejte. Když jsem se posadil blíže k plátnu a pořádně napjal zrak, tak jsem zahlédl mírnou pixelizaci ( kostičkování ) obrazu. Když jsem šel až do první řady, abych zjistil, jak hodně bude pixelizace vidět, musel jsem se zasmát předchozímu úsudku. Pokud někdo z Vás, až navštíví digitální promítání tuto pixelizaci ve spodních řadách uvidí, vězte, že obraz je v naprostém pořádku a Vám se podařilo zahlédnout strukturu plátna. Vždyť datový tok se pohybuje někde okolo 200Mbps oproti DVD za použití kodeku MPEG-2, kde je maximální datový tok 11 Mbps.   Platí samozřejmě, že nejlepší zážitek z obrazu budete mít v horní části kina, jednak díky odstupu od plátna, jednak kvůli výšce plátna oproti očím. Takže ideálním pro sledování promítání ve stereu jsou  horní řady, pro filmy ve zvukovém formátu 5.1 ( ev. 7.1 ) je to 3 řada odshora a níž od ní. Tak mě napadlo, že by programy měly obsahovat údaj o tom, v jakém formátu se promítá ( pokud tomu tak již není ). U řady lidí to může být rozhodující, zda do kina půjdou, nebo ne.

 

Technické informace: 

Zvukový aparát je značky AQ. Neptal jsem se po výkonech, není to ani podstatné, důležitější je dojem z poslechu. Instalace je připravena pro formát 7.1 ( nemýlím-li se ) leč dekodér je instalován pouze na formát 5.1. Vzhledem k tomu, že prakticky většina současné filmové produkce je ve formátu max. 5.1, je to rozumné z hlediska finanční úspory. Budoucí upgrade na 7.1 je samozřejmě možný - až to bude mít smysl.
   Umístění předních reprosoustav L-R má svoje výhody i nevýhody.  V současné době jsou po stranách na přední straně pódia. To by umožnilo celkem bez problému nazvučit na jevišti hudební soubor, divadelní představení apod. bez většího rizika vzniku zpětné vazby zvukového signálu. Muselo by ovšem existovat zvukové pracoviště s mixážním stolem v místech promítací kabiny a vybudovaná signálová trasa na pódium. Totéž platí o světlech a kabině osvětlovače. Umístění těchto beden ale ne zcela vyhovuje zvuku filmovému. S jejich umístěním za plátno se počítá v okamžiku, kdy se podaří výměna plátna. Pak tam bude přesunut také přední centr, který je nyní za látkou pod plátnem. Ukázalo se, že látka pod plátnem je lépe průzvučná než samotné plátno, které má za sebou zřejmě nějaké nátěry a jeho průzvučnost se tím velmi zhoršila. Nevyhovuje samozřejmě i formát plátna pro promítání obrazu 16:9. Nyní se to řeší oponou. Ovšem v okamžiku, kdy se tyto reprosoustavy přesunou za plátno, bude to teprve to pravé ořechové pro film, leč budou zase nepoužitelné pro ozvučení jeviště. Za tím účelem by měl být instalován jiný zvukový aparát. Abych nebyl špatně pochopen, jinak to ani nejde. Ozvučení kina a pevná instalace zvuku jeviště mají své specifické a trochu odlišné požadavky.
   U současného provedení jsem měl obavy s příliš tupého zvuku. Přední bedny míří rovně dopředu, vhodnější by bylo je natočit mírně ke středu. Navíc jsou obě levé ( nebo chcete-li, pravé ), což je naštěstí pouze estetická vada, která se ztratí jejich přesunutím za plátno. Ve zvuku to neuslyšíte. Mírný útlum ve výškách jsem tedy pozoroval pouze v prvních dvou řadách.
   Další obavy jsem měl z umístění subbasu pod pódium. To je totiž duté a předpokládal jsem, že se objeví nějaký nepříjemný zdvih na basech, protože pódium zafunguje jako jedna velká ozvučnice. Nestalo se, je to v pořádku. Subbas je aktivní, osazený 15" reproduktorem a tlačí výborně. Jeden by tipoval, že tam jsou nejmíň dvě vosumnáctky ( rozuměj bedny ).
   Pojďme do promítací kabiny. Tady mě provedl pan ing. Konopásek s dodavatelské firmy  XTREME CINEMAS. Do stávajícího systému dvou analogových promítaček je zakomponován videoprojektor s výkonem 5000 ANSI. Srdcem je systém s diskovým polem do kterého se pomocí USB nahraje film a odtud je promítán ( doufám, že jsem to správně pochopil ). Zájemce o detaily odkazuji na článek "Digitalizace kinematografie" pana Ondřeje Becka. Vedle tohoto systému je pak zakomponován další systém běžící na platformě WINDOWS XP, který umožňuje promítnout jakýkoliv běžný multimediální materiál počínaje DVD, prezentací PowerPointu, fotografiemi a bůhví čeho ještě. To vše v běžných formátech a především logicky ve WMV a WMA. Parametry zvuku až 192 kHz/24 bit ( což samozřejmě nebude běžně využito ). Podle slov ing. Konopáska se tak otvírají další možnosti využití kina pro multimediální presentace určené školám i široké veřejnosti, u škol se pak promýšlí systém provázaný s učebními osnovami ( či RVP a ŠVP? :) pro podporu výuky. Další možnosti napadnou každého v souvislosti s variabilitou techniky. Neměl by tedy být problém pronajmout si kino za účelem soukromé akce, kde budete chtít pro své přátele  promítnou svoji svatbu, dovolenou, staré fotografie apod., pro firemní prezentace, představení nových produktů, konference atd.. Systémy jsou napojeny prostřednictvím satelitní techniky na internet. Parametry připojení ovšem neznám. Mělo by tak být možné sledovat např. přímé přenosy například sportovních utkání.  Protože jsem si na internetu přečetl několik názorů odborníků na digitalizaci kin, přikláním se k názoru provozovat digikino paralelně se stávajícími 35mm promítačkami. Ne všechny novinky jsou totiž uváděny na digitálu a pokud stará promítací technika jenom trochu slouží, bylo by dobré ji z důvodu širší nabídky filmů také používat.

Pro zájemce o problematiku digitalizace kin ještě vybírám dva odkazy na odborné články
( Chotěboř je tam uváděna ). K nalezení je samozřejmě více.

Digitální kina v ČR na konci roku 2006 ( Onřej Beck )
 

V Česku vzniká první síť digitálních kin ( Aleš Borovan ) 

 

4.1.2007 Jan Pavlas, AudioStudio Chotěboř