Chuck
Berry si vychutnal svou pražskou premiéru
Slavný americký
zpěvák a kytarista Chuck Berry v pražské Lucerně.
Zdroj: Foto ČTK
|
PRAHA
16. ledna 2005 |
08:12 Spokojeně a s dobrou náladou
odehrál své premiérové vystoupení před pražským publikem
legendární americký zpěvák a kytarista Chuck Berry.
Hudebník, který stál u zrodu rokenrolu, nastoupil do
aplaudující a zaplněné Lucerny s hitem Roll Over Beethoven.
Publikum potom svou hudbou i veselými kousky bavil téměř
celou hodinu.
• Vidět
živého Chucka Berryho je povinnost
• Jak
Elvis Presley zpíval a jak mu kdo naslouchal
Během večera zazněla řada
dalších Berryho hitů, které mnozí návštěvníci znali i z
podání různých jiných slavných souborů. Berry nezapomněl
zahrát písně Sweet Little Sixteen, Memphis Tennessee, ani
Johnny B. Goode, jejíž refrén společně s ním zpíval téměř
celý sál.
Zpěvákovi se atmosféra
pražské Lucerny očividně líbila; nešetřil poklonami a snažil
se publiku zavděčit. V mezihrách chvílemi například zdánlivě
"kontroloval" klávesistu z doprovodné kapely Joe Richardson
Express; chvíli sledoval přes rameno jeho hru a ptal se
publika: "Je to v pořádku?" Potom vestoje na klávesy zahrál
krátké sólo; v jedné skladbě za ně dokonce sám zasedl. Poté
si zase od dalšího muzikanta na chvilku vypůjčil baskytaru,
než se jakoby s omluvou vrátil ke svému osvědčenému
nástroji.
Přestože Berry dával jasně
najevo, kdo je hlavní hvězdou večera, působil přirozeně a
dal prostor k seberealizaci i doprovodným muzikantům.
V samém závěru vystoupení
se pódium zaplnilo mladými tanečnicemi, Berry jim uvolnil
prostor a s kytarou se přesunul jakoby na okraj scény.
Dnešní koncert se
uskutečnil v rámci akce Rock & Roll Never Forgets. Rokenroly
a blues zněly rovněž v přilehlém Lucerna Music Baru v podání
kapely David Murphy Band; uskutečnila se tam také taneční
soutěž Jack Rabbit Slim's Twist Contest.
Osmasedmdesátiletý Chuck
Berry začal vystupovat již více než před půlstoletím; svými
písněmi ovlivnil Beatles, Beach Boys, Rolling Stones či
Elvise Presleyho. Jeho skladby vyšly na více než 2100
albech. Berry vydal na 30 profilových desek a přes 100
kompilací, jeho písničky pravidelně bodovaly v hitparádách.
V Česku Berry vystoupil
již jednou na předvolebním mítinku v roce 1996 v Brně.
|
Vyprodaná Lucerna zažije v neděli koncert autora hitů Rock And
Roll Music, Roll Over Beethoven či Sweet Little Sixteen
Pokud je Jerry Lee Lewis duší a Elvis Presley tělem rokenrolu,
Chucka Berryho lze bez nadsázky považovat za jeho mozek.
Tuto neděli nevystoupí v pražské Lucerně pouze legendární
zpěvák a kytarista, ale především jeden z nejvýznamnějších
autorů světové popmusic. Charles E. Berry se narodil 18. října
1926 v jazzové kolébce jménem St. Louis. Od mládí zpíval v
kostelním sboru a pozorně naslouchal všem žánrům včetně boogie-woogie,
blues a swingu. Roku 1941 se poprvé objevil na pódiu - na
středoškolské akademii vystoupil s písničkou Jaye McShanna
Confessin' The Blues. Na kytaru ho tehdy doprovázel kamarád
Tommy Stevens, který mu poté, co sklidili zasloužený aplaus i
pokárání ze strany učitelů za nepřístojný bluesový repertoár,
také ukázal první akordy a několik základních technik.
V roce 1952 už Chuck Berry nástroj ovládal tak dobře, že mohl
Stevense doprovázet při pravidelných sobotních koncertech v
Huff's Garden.
A těsně před silvestrem, 30. prosince, mu zavolal pianista
Johnnie Johnson, zda by se nepřidal ke kapele s názvem Sir
John's Trio (později Chuck Berry Combo), která účinkovala v
prestižním saintlouiském klubu Cosmopolitan. V nadaném hráči
se záhy probudil rozený showman (vzpomeňme na jeho
nenapodobitelnou kachní chůzi neboli "duck walk"). V té době
se ještě spoléhal na převzaté skladby, ale i s nimi dokázal
vyvolat skutečnou revoluci. Nedosti na tom, že propojil zemitý
repertoár svého idolu Muddyho Waterse se sametovým hlasovým
projevem a la Nat King Cole a T-Bone Walker - navrch se
rozhodl, že skloubí hloubku černošského blues s lehkostí a
přístupností bílého country. Diváci tmavé pleti si nejdříve
mysleli, že se zbláznil, když ale zjistili, že se na jeho
zvláštní rytmy skvěle tancuje, vzali ho na milost. Ovšem
důležitější bylo, že si ho oblíbilo i bělošské publikum. Chuck
Berry zkrátka pro lidstvo neudělal nic menšího, než že
prolomil ledy, které bránily představitelům takzvané "rasové
muziky" v úspěchu u zbytku americké populace.
Sladká čtrnáctka
Roku 1955 se ambiciózní mladík vydal do Chicaga - obhlédnout
nová loviště. Zašel se podívat na Watersův koncert a po jeho
skončení se Muddyho s drzostí sobě vlastní zeptal, zda neví o
někom, u koho by mohl vydat desku. Watersova slavná odpověď
zněla: "Jo, Leonard Chess. Jasně, Chess Records na rohu
Čtyřicátý sedmý a Cottage Street." Dodejme, že u
nejvýznamnějšího bluesového labelu 50. let natáčeli takoví
sekáči jako Howlin' Wolf či Bo Diddley.
Prvními skladbami, které Berry nahrál pro Chess Records, bylo
pomalé blues Wee Wee Hours a zvláštní mix modrých tónů a
širokých kovbojských klobouků s názvem Maybellene (původně šlo
o dívku jménem Ida May, ale Leonard Chess chtěl jiný slogan).
Maybellene se stala prvním z dlouhé řady Chuckových hitů,
vyznačujících se kromě nebývalé zpěvnosti a energie také
výbornými texty, jejichž humor a slovní ekvilibristiku už po
něm žádný další autor nezopakoval.
Během dalších tří let následoval jeden úspěch za druhým. Písně
Brown-Eyed Handsome Man, School Days, Reelin' And Rockin',
Little Queenie, Memphis Tennessee, Too Much Monkey Business a
Johnny B. Goode se staly rokenrolovými klasikami, které
zásadním způsobem ovlivnily nejvýznamnější umělce
následujících generací včetně Beatles, Rolling Stones, Animals,
Beach Boys, Jimiho Hendrixe a Erika Claptona. "V
louisianskejch lesích nedaleko New Orleans žil v jedný chatrči
takovej venkovskej kluk jménem Johnny B. Goode. Neuměl moc
číst a psát, ale jeho kytara zněla jako zvon." Světoznámou
skladbu doprovázely typické zdvojené pauzy a její chytlavý
čtyřtaktový úvod dnes patří k naprostým základům rockového
hraní.
Na této planetě se nachází jen málo jedinců, kteří nikdy
neslyšeli nejznámější verzi Berryho písně Rock And Roll Music
z alba Beatles For Sale. Liverpoolští "Brouci" taktéž přijali
za vlastní nebývale intelektuální rokenrol Roll Over
Beethoven, v němž si Berry utahoval z hudebních hitparád a své
fanoušky donutil, aby si našli v encyklopedii, kdo to byl Petr
Iljič Čajkovskij (o Beethovenovi nemluvě). Méně radosti mu asi
přinesla písnička Sweet Little Sixteen, kterou záhy po jejím
vydání ocejchoval nepříjemným incidentem.
V prosinci roku 1959 ho totiž obvinila ze zneužití nezletilá
indiánka (bohužel ne "sladká šestnáctka", ale rovnou "sladká
čtrnáctka") Janice Escalantiová. Dívka se zpěvákovi hlavně
chtěla pomstít za to, že ji nenechal pracovat ve své
restauraci na saintlouiském bulváru North Grand, nicméně
vzhledem k závažnému provinění z dávné minulosti roku 1944 se
Berry zúčastnil ozbrojené loupeže v Kansas City a z původně
desetiletého trestu si odseděl tři a půl roku - byl
rokenrolový polobůh poslán za mříže na další tři léta.
Je nepopiratelnou skutečností, že v Chucku Berrym se snoubí
extrémně vysoké IQ, patrné z jeho díla i všedního vyjadřování,
s jakousi temnou povahou, často až hraničící s úchylkou. Roku
1979 ho prezident Carter poctil pozváním do Bílého domu a
měsíc nato byl hudebník potřetí odsouzen ke 120 dnům žaláře za
krácení daní (dlouhou chvíli na kavalci si ovšem zkrátil tím,
že rozepsal první verzi své pozoruhodné autobiografie).
Kytarista skupiny Rolling Stones Keith Richards, jenž si vzal
neuváženě na starost organizaci koncertu na počest Chuckových
šedesátin v saintlouiském sále Fox Theater, zase s hrůzou v
očích vzpomíná na návštěvu Berryho domu, v němž běželo na
videu tvrdé porno.
Před čtrnácti lety si zákon na Berryho znovu pořádně posvítil
a při té příležitosti u něj objevil kazety s nezletilými
dívkami v sexuálních pozicích, kokain, marihuanu, zbraně a na
dámských záchodcích v jeho restaurantu nalezl skryté kamery
snímající návštěvnice při vykonávání tělesné potřeby.
Pověst tvrdého hocha tento zlobný důchodce potvrdil i v 90.
letech na utajeném koncertě v Brně, kde si na pokoj objednal
blondýnku a během koncertu z pódia vyhodil najatého
baskytaristu, jenž se pouze snažil držet rytmus. V Chucku
Berrym se zkrátka a dobře skrývá doktor Jekyll i pan Hyde a
Praha zajisté dostane, co si zaslouží. Ale ať už to bude
cokoli, půjde bezpochyby o samu esenci rokenrolu v celé jeho
kráse a ošklivosti.
Lidové
noviny, 13. 01. 2005, Michal Bystrov
|
Pondělí Jiřího Černého
Svět si připomněl předvčerejší, zdaleka nedožité
sedmdesátiny asi nejslavnějšího zpěváka této planety, Elvise
Presleyho. I hudebníci tak rozliční, ba protichůdní jako
Paul Simon, Bob Dylan, Nick Cave, Peter Gabriel, Jiří Suchý,
Karel Gott nebo Pavel Sedláček by dnes v Presleym našli
patrně jediného společného jmenovatele svých zájmů. A naopak
jen těžko si lze představit prostředí, jež by se k hudbě
rokenrolového krále hodilo méně, než jsou televizní seriály
s Presleyho šestatřicetiletou dcerou Lisou Marií nebo módní
přehlídky s jeho čtrnáctiletou vnučkou, manekýnkou Daniellou.
Kolem Presleyho bylo od začátku mnoho nedorozumění. A nejen
tam, kde všechno americké bylo předem podezřelé a kýčovité.
Své vycházející hvězdě často nerozuměli ani doma.
"Pan Presley nemá pražádnou schopnost
zpívat," psal v roce 1956 televizní kritik newyorských
Timesů. "Jeho zvláštností jsou rytmické písničky, v nichž
fňuká tak, že to nestojí za pozornost; jeho frázování, pokud
se to tak dá nazvat, sestává ze stereotypních variací,
připomínajících začátečnické árie z koupelny." I swingový
idol Frank Sinatra se nejdřív nechal slyšet, že Presley
neumí zpívat, a v televizi s ním vystoupil až tehdy, kdy už
i největší staromilci věděli, že rokenrol není přechodná
móda. Bulvární novináři charakterizovali Presleyho jako
Marlona Branda s kytarou, sociologové kultury pracně
vyhledávali příčiny zpěvákova rebelství a kluci z ulice si
zkoušeli po elvisovsku zpívat Jailhouse Rock nebo Heartbreak
Hotel. Všechno špatně!
Kytaru Presley spíš nadšeně drhnul, než že by ji ovládal.
Tvář měl krásnou, jen dokud s ní nemusel libově kroutit na
přání filmových režisérů, kdy ztuhla do reklamního úsměvu.
Ale zpíval nade všechno pomyšlení, nejen Sinatrovo. A nad
možnosti kluků z ulice, ale i většiny operních sólistů. Svým
tenorbarytonem obsáhl dvě oktávy a tercii, plným hlasem
stoupal až na tenorové, jednočárkované b, falzetem pak ještě
o tercii výš. Jeho improvizace v It's Now Or Never (neboli
zrockovaná neapolská O sole mio) si nezadají s belcantovými
koloraturami barytonistů z Rossiniho Lazebníka sevillského.
"Můj hlas sám o sobě je prostě docela obyčejný," říkal
skromně, ale totálně nepřípadně.
Výjimečnosti jeho hlasu nic neubírá ani to, že slavným se
stal nikoli kvůli rozsahu, ale díky "černošskému" podání.
Jako kluk z chudé rodiny v rasově smíšeném Tupelu rovnoměrně
vstřebával duchovní písně v kostele, countryové na
tancovačkách a bluesové v barech a z rádia. Neuměl o nich
přemýšlet, rovnou je všechny zpíval. Třebaže nerad používám
silná slova, kdykoli poslouchám z alba The Sun Sessions
snímky, které tehdejší závozník nahrál mezi svými
devatenácti a dvaceti roky, věřím na zázrak. Ve studiu malém
jako klícka, s doprovodem jediné elektrické kytary a
klasického kontrabasu (někdy dokonce bez bicích nástrojů),
Presley vyzpíval v písních jako That's All Right (Mama) nebo
Blue Moon Of Kentucky všechnu divokost, švih, frajeřinu,
sebevědomou rytmickou samozřejmost a humor mladého, právě
zrozeného rokenrolu.
Jen tímto mimořádným, naprosto ojedinělým interpretačním
nadáním lze srozumitelně vysvětlit Presleyho postavení mezi
legendárními rokenrolovými pionýry. Zatímco Chuck Berry,
Buddy Holly, Fats Domino nebo Little Richard si písničky
většinou i skládali, jediný Presley - až na nepodstatné
výjimky - nikoli.
Mezi Presleyho dvaadvacátým rokem, kdy odešel na dvouletou
vojenskou službu do Bavorska, a dvaačtyřicátým, kdy zemřel,
se toho odehrálo v jeho mimohudebním životě mnoho, máloco z
toho nám však pomůže plně pochopit, kam se poztrácel v
drobných ten nádherný mladý talent. Párkrát jsem se o to
pokoušel a popisoval, jak mu manažer Parker zakázal
koncertovat mimo Ameriku, nasmlouval nekoukatelné filmové
limonády, a vydělal tak pohádkové bohatství. Dodnes však
nemohu říct nic upřímnějšího než Bob Levinson v titulu své
knížky: Nikdy jsem Elvise neznal.
Poučení? Raději slyšet jednu zpěvákovu desku, než číst deset
jeho životopisů.
|
|