Aktualizováno 08.12.2004

Vítám Vás na svých webových stránkách a přeji Vám zde příjemný pobyt.

Jan Pavlas
Marešova 634
583 01 CHOTĚBOŘ
( 736 769 190
pavlas.jan@infobar.cz

Chuck Berry si vychutnal svou pražskou premiéru

 

Slavný americký zpěvák a kytarista Chuck Berry v pražské Lucerně.
Zdroj: Foto ČTK

PRAHA 16. ledna 2005 | 08:12 Spokojeně a s dobrou náladou odehrál své premiérové vystoupení před pražským publikem legendární americký zpěvák a kytarista Chuck Berry. Hudebník, který stál u zrodu rokenrolu, nastoupil do aplaudující a zaplněné Lucerny s hitem Roll Over Beethoven. Publikum potom svou hudbou i veselými kousky bavil téměř celou hodinu.

 Vidět živého Chucka Berryho je povinnost
 Jak Elvis Presley zpíval a jak mu kdo naslouchal

 

Během večera zazněla řada dalších Berryho hitů, které mnozí návštěvníci znali i z podání různých jiných slavných souborů. Berry nezapomněl zahrát písně Sweet Little Sixteen, Memphis Tennessee, ani Johnny B. Goode, jejíž refrén společně s ním zpíval téměř celý sál.

Zpěvákovi se atmosféra pražské Lucerny očividně líbila; nešetřil poklonami a snažil se publiku zavděčit. V mezihrách chvílemi například zdánlivě "kontroloval" klávesistu z doprovodné kapely Joe Richardson Express; chvíli sledoval přes rameno jeho hru a ptal se publika: "Je to v pořádku?" Potom vestoje na klávesy zahrál krátké sólo; v jedné skladbě za ně dokonce sám zasedl. Poté si zase od dalšího muzikanta na chvilku vypůjčil baskytaru, než se jakoby s omluvou vrátil ke svému osvědčenému nástroji.

Přestože Berry dával jasně najevo, kdo je hlavní hvězdou večera, působil přirozeně a dal prostor k seberealizaci i doprovodným muzikantům.

 

 

V samém závěru vystoupení se pódium zaplnilo mladými tanečnicemi, Berry jim uvolnil prostor a s kytarou se přesunul jakoby na okraj scény.

 

Dnešní koncert se uskutečnil v rámci akce Rock & Roll Never Forgets. Rokenroly a blues zněly rovněž v přilehlém Lucerna Music Baru v podání kapely David Murphy Band; uskutečnila se tam také taneční soutěž Jack Rabbit Slim's Twist Contest.

Osmasedmdesátiletý Chuck Berry začal vystupovat již více než před půlstoletím; svými písněmi ovlivnil Beatles, Beach Boys, Rolling Stones či Elvise Presleyho. Jeho skladby vyšly na více než 2100 albech. Berry vydal na 30 profilových desek a přes 100 kompilací, jeho písničky pravidelně bodovaly v hitparádách.

V Česku Berry vystoupil již jednou na předvolebním mítinku v roce 1996 v Brně.

 

Vidět živého Chucka Berryho je povinnost



Vyprodaná Lucerna zažije v neděli koncert autora hitů Rock And Roll Music, Roll Over Beethoven či Sweet Little Sixteen


Pokud je Jerry Lee Lewis duší a Elvis Presley tělem rokenrolu, Chucka Berryho lze bez nadsázky považovat za jeho mozek.

Tuto neděli nevystoupí v pražské Lucerně pouze legendární zpěvák a kytarista, ale především jeden z nejvýznamnějších autorů světové popmusic. Charles E. Berry se narodil 18. října 1926 v jazzové kolébce jménem St. Louis. Od mládí zpíval v kostelním sboru a pozorně naslouchal všem žánrům včetně boogie-woogie, blues a swingu. Roku 1941 se poprvé objevil na pódiu - na středoškolské akademii vystoupil s písničkou Jaye McShanna Confessin' The Blues. Na kytaru ho tehdy doprovázel kamarád Tommy Stevens, který mu poté, co sklidili zasloužený aplaus i pokárání ze strany učitelů za nepřístojný bluesový repertoár, také ukázal první akordy a několik základních technik.
V roce 1952 už Chuck Berry nástroj ovládal tak dobře, že mohl Stevense doprovázet při pravidelných sobotních koncertech v Huff's Garden.
A těsně před silvestrem, 30. prosince, mu zavolal pianista Johnnie Johnson, zda by se nepřidal ke kapele s názvem Sir John's Trio (později Chuck Berry Combo), která účinkovala v prestižním saintlouiském klubu Cosmopolitan. V nadaném hráči se záhy probudil rozený showman (vzpomeňme na jeho nenapodobitelnou kachní chůzi neboli "duck walk"). V té době se ještě spoléhal na převzaté skladby, ale i s nimi dokázal vyvolat skutečnou revoluci. Nedosti na tom, že propojil zemitý repertoár svého idolu Muddyho Waterse se sametovým hlasovým projevem a la Nat King Cole a T-Bone Walker - navrch se rozhodl, že skloubí hloubku černošského blues s lehkostí a přístupností bílého country. Diváci tmavé pleti si nejdříve mysleli, že se zbláznil, když ale zjistili, že se na jeho zvláštní rytmy skvěle tancuje, vzali ho na milost. Ovšem důležitější bylo, že si ho oblíbilo i bělošské publikum. Chuck Berry zkrátka pro lidstvo neudělal nic menšího, než že prolomil ledy, které bránily představitelům takzvané "rasové muziky" v úspěchu u zbytku americké populace.

Sladká čtrnáctka

Roku 1955 se ambiciózní mladík vydal do Chicaga - obhlédnout nová loviště. Zašel se podívat na Watersův koncert a po jeho skončení se Muddyho s drzostí sobě vlastní zeptal, zda neví o někom, u koho by mohl vydat desku. Watersova slavná odpověď zněla: "Jo, Leonard Chess. Jasně, Chess Records na rohu Čtyřicátý sedmý a Cottage Street." Dodejme, že u nejvýznamnějšího bluesového labelu 50. let natáčeli takoví sekáči jako Howlin' Wolf či Bo Diddley.
Prvními skladbami, které Berry nahrál pro Chess Records, bylo pomalé blues Wee Wee Hours a zvláštní mix modrých tónů a širokých kovbojských klobouků s názvem Maybellene (původně šlo o dívku jménem Ida May, ale Leonard Chess chtěl jiný slogan). Maybellene se stala prvním z dlouhé řady Chuckových hitů, vyznačujících se kromě nebývalé zpěvnosti a energie také výbornými texty, jejichž humor a slovní ekvilibristiku už po něm žádný další autor nezopakoval.
Během dalších tří let následoval jeden úspěch za druhým. Písně Brown-Eyed Handsome Man, School Days, Reelin' And Rockin', Little Queenie, Memphis Tennessee, Too Much Monkey Business a Johnny B. Goode se staly rokenrolovými klasikami, které zásadním způsobem ovlivnily nejvýznamnější umělce následujících generací včetně Beatles, Rolling Stones, Animals, Beach Boys, Jimiho Hendrixe a Erika Claptona. "V louisianskejch lesích nedaleko New Orleans žil v jedný chatrči takovej venkovskej kluk jménem Johnny B. Goode. Neuměl moc číst a psát, ale jeho kytara zněla jako zvon." Světoznámou skladbu doprovázely typické zdvojené pauzy a její chytlavý čtyřtaktový úvod dnes patří k naprostým základům rockového hraní.
Na této planetě se nachází jen málo jedinců, kteří nikdy neslyšeli nejznámější verzi Berryho písně Rock And Roll Music z alba Beatles For Sale. Liverpoolští "Brouci" taktéž přijali za vlastní nebývale intelektuální rokenrol Roll Over Beethoven, v němž si Berry utahoval z hudebních hitparád a své fanoušky donutil, aby si našli v encyklopedii, kdo to byl Petr Iljič Čajkovskij (o Beethovenovi nemluvě). Méně radosti mu asi přinesla písnička Sweet Little Sixteen, kterou záhy po jejím vydání ocejchoval nepříjemným incidentem.
V prosinci roku 1959 ho totiž obvinila ze zneužití nezletilá indiánka (bohužel ne "sladká šestnáctka", ale rovnou "sladká čtrnáctka") Janice Escalantiová. Dívka se zpěvákovi hlavně chtěla pomstít za to, že ji nenechal pracovat ve své restauraci na saintlouiském bulváru North Grand, nicméně vzhledem k závažnému provinění z dávné minulosti roku 1944 se Berry zúčastnil ozbrojené loupeže v Kansas City a z původně desetiletého trestu si odseděl tři a půl roku - byl rokenrolový polobůh poslán za mříže na další tři léta.
Je nepopiratelnou skutečností, že v Chucku Berrym se snoubí extrémně vysoké IQ, patrné z jeho díla i všedního vyjadřování, s jakousi temnou povahou, často až hraničící s úchylkou. Roku 1979 ho prezident Carter poctil pozváním do Bílého domu a měsíc nato byl hudebník potřetí odsouzen ke 120 dnům žaláře za krácení daní (dlouhou chvíli na kavalci si ovšem zkrátil tím, že rozepsal první verzi své pozoruhodné autobiografie). Kytarista skupiny Rolling Stones Keith Richards, jenž si vzal neuváženě na starost organizaci koncertu na počest Chuckových šedesátin v saintlouiském sále Fox Theater, zase s hrůzou v očích vzpomíná na návštěvu Berryho domu, v němž běželo na videu tvrdé porno.
Před čtrnácti lety si zákon na Berryho znovu pořádně posvítil a při té příležitosti u něj objevil kazety s nezletilými dívkami v sexuálních pozicích, kokain, marihuanu, zbraně a na dámských záchodcích v jeho restaurantu nalezl skryté kamery snímající návštěvnice při vykonávání tělesné potřeby.
Pověst tvrdého hocha tento zlobný důchodce potvrdil i v 90. letech na utajeném koncertě v Brně, kde si na pokoj objednal blondýnku a během koncertu z pódia vyhodil najatého baskytaristu, jenž se pouze snažil držet rytmus. V Chucku Berrym se zkrátka a dobře skrývá doktor Jekyll i pan Hyde a Praha zajisté dostane, co si zaslouží. Ale ať už to bude cokoli, půjde bezpochyby o samu esenci rokenrolu v celé jeho kráse a ošklivosti.





 

Lidové noviny, 13. 01. 2005, Michal Bystrov

 

Jak Elvis Presley zpíval a jak mu kdo naslouchal



Pondělí Jiřího Černého


Svět si připomněl předvčerejší, zdaleka nedožité sedmdesátiny asi nejslavnějšího zpěváka této planety, Elvise Presleyho. I hudebníci tak rozliční, ba protichůdní jako Paul Simon, Bob Dylan, Nick Cave, Peter Gabriel, Jiří Suchý, Karel Gott nebo Pavel Sedláček by dnes v Presleym našli patrně jediného společného jmenovatele svých zájmů. A naopak jen těžko si lze představit prostředí, jež by se k hudbě rokenrolového krále hodilo méně, než jsou televizní seriály s Presleyho šestatřicetiletou dcerou Lisou Marií nebo módní přehlídky s jeho čtrnáctiletou vnučkou, manekýnkou Daniellou.

Kolem Presleyho bylo od začátku mnoho nedorozumění. A nejen tam, kde všechno americké bylo předem podezřelé a kýčovité. Své vycházející hvězdě často nerozuměli ani doma.

 

"Pan Presley nemá pražádnou schopnost zpívat," psal v roce 1956 televizní kritik newyorských Timesů. "Jeho zvláštností jsou rytmické písničky, v nichž fňuká tak, že to nestojí za pozornost; jeho frázování, pokud se to tak dá nazvat, sestává ze stereotypních variací, připomínajících začátečnické árie z koupelny." I swingový idol Frank Sinatra se nejdřív nechal slyšet, že Presley neumí zpívat, a v televizi s ním vystoupil až tehdy, kdy už i největší staromilci věděli, že rokenrol není přechodná móda. Bulvární novináři charakterizovali Presleyho jako Marlona Branda s kytarou, sociologové kultury pracně vyhledávali příčiny zpěvákova rebelství a kluci z ulice si zkoušeli po elvisovsku zpívat Jailhouse Rock nebo Heartbreak Hotel. Všechno špatně!
Kytaru Presley spíš nadšeně drhnul, než že by ji ovládal. Tvář měl krásnou, jen dokud s ní nemusel libově kroutit na přání filmových režisérů, kdy ztuhla do reklamního úsměvu. Ale zpíval nade všechno pomyšlení, nejen Sinatrovo. A nad možnosti kluků z ulice, ale i většiny operních sólistů. Svým tenorbarytonem obsáhl dvě oktávy a tercii, plným hlasem stoupal až na tenorové, jednočárkované b, falzetem pak ještě o tercii výš. Jeho improvizace v It's Now Or Never (neboli zrockovaná neapolská O sole mio) si nezadají s belcantovými koloraturami barytonistů z Rossiniho Lazebníka sevillského. "Můj hlas sám o sobě je prostě docela obyčejný," říkal skromně, ale totálně nepřípadně.
Výjimečnosti jeho hlasu nic neubírá ani to, že slavným se stal nikoli kvůli rozsahu, ale díky "černošskému" podání. Jako kluk z chudé rodiny v rasově smíšeném Tupelu rovnoměrně vstřebával duchovní písně v kostele, countryové na tancovačkách a bluesové v barech a z rádia. Neuměl o nich přemýšlet, rovnou je všechny zpíval. Třebaže nerad používám silná slova, kdykoli poslouchám z alba The Sun Sessions snímky, které tehdejší závozník nahrál mezi svými devatenácti a dvaceti roky, věřím na zázrak. Ve studiu malém jako klícka, s doprovodem jediné elektrické kytary a klasického kontrabasu (někdy dokonce bez bicích nástrojů), Presley vyzpíval v písních jako That's All Right (Mama) nebo Blue Moon Of Kentucky všechnu divokost, švih, frajeřinu, sebevědomou rytmickou samozřejmost a humor mladého, právě zrozeného rokenrolu.
Jen tímto mimořádným, naprosto ojedinělým interpretačním nadáním lze srozumitelně vysvětlit Presleyho postavení mezi legendárními rokenrolovými pionýry. Zatímco Chuck Berry, Buddy Holly, Fats Domino nebo Little Richard si písničky většinou i skládali, jediný Presley - až na nepodstatné výjimky - nikoli.
Mezi Presleyho dvaadvacátým rokem, kdy odešel na dvouletou vojenskou službu do Bavorska, a dvaačtyřicátým, kdy zemřel, se toho odehrálo v jeho mimohudebním životě mnoho, máloco z toho nám však pomůže plně pochopit, kam se poztrácel v drobných ten nádherný mladý talent. Párkrát jsem se o to pokoušel a popisoval, jak mu manažer Parker zakázal koncertovat mimo Ameriku, nasmlouval nekoukatelné filmové limonády, a vydělal tak pohádkové bohatství. Dodnes však nemohu říct nic upřímnějšího než Bob Levinson v titulu své knížky: Nikdy jsem Elvise neznal.

Poučení? Raději slyšet jednu zpěvákovu desku, než číst deset jeho životopisů.